De oude handspuiten werden voortgetrokken door een paard en waren van ongveer 1750 tot 1912 in gebruik. Per pomp waren 36 personen "aangewezen".(per gezin een man). Men pompte met acht personen gedurende een kwartier. Het kader bestond toen uit een hoofdcommandeur, een commandeur en een kwartiermeester. Tot 1912 waren er in de gemeente zes handslangenbrandspuiten in gebruik. Brandweer Beemster heeft nog twee handspuiten in haar bezit. 1 staat in een museum en de ander in de kazerne Middenbeemster. Deze gaat nog geregeld mee met een defile.
Motorhandspuit Eureka.
Bij een brand, die op 30 augustus 1911 plaats vond in de augurkenloods aan de Zuiderweg, bleek dat de voorhanden blusmiddelen onvoldoende waren. Tijdens de raadsvergadering van 29 november 1911 werd besloten om een motorbrandspuit aan te schaffen. Er werd bij de firma J. en H.W. v.d. Ploeg een motorbrandspuit besteld met de naam "Eureka". De pomp werd aangedreven door een Deutz motor en het geheel stond op een wagen die door een paard moest wordne voortgetrokken. De spuit kon na het bereiken van open water reed na 1 minuut water geven en wel 500 liter tegen een windketelspanning van 50 á 55 meter. Hierdoor kon één straal van 21 mm of twee stralen van 15 mm bij stil weer een reikwijdte halen van wel 40 meter ver. De brandspuit, met inbegrip van zes meter zuigbuis, vlotter en zuigmond, gereedschappen, drie lantaarns, twee straalpijpen en afsluiters op beide persuitlaten, kostte in z'n geheel fl. 3.300,00. Deze Eureka bleef tot halverwege 1924 in dienst. Om deze pomp te bedienen werd in Middenbeemster de motorbrandweer opgericht, bestaande uit elf personen. Deze elf bemanningsleden werden in 1924 de eerste vrijwillige brandweerlieden van de vrijwillige brandweer Beemster.
T-Ford.
Op 12 juni 1924 werd een heuse autospuit, de TT-Ford, van het fabrikaat Van der Ploeg in gebruik genomen. De Eureka werd verkocht aan de gemeente Schermerhorn en de overige handpompen werden ook van de hand gedaan. De TT-Ford heeft dienst gedaan tot oktober 1938.
In 1996 is door een groep oud- en aktieve brandweerlieden een kopie van de TT-Ford uit 1924 gemaakt. Dit voertuig wordt gebruikt voor defiles maar ook voor andere speciale gelegenheden.
A-Ford.
In 1930 werd een tweede blusvoertuig aangeschaft, te weten een AA-Ford, een eveneens open voertuig met achterbouwpomp en constant aangekoppelde zuigbuis en technisch al een forse stap voorwaarts. Deze Ford bleef tot medio 1954 in de gemeente.
Chevrolet.
Het gemeentebestuur van Beemster zorgde in 1938 er opnieuw voor dat de brandweer werd uitgerust met het modernste materiaal. De T-Ford uit 1924 werd vervangen door een Chevrolet auto-spuit van de firma Bikkers uit Rotterdam. De wagen werd op 27 oktober afgeleverd en tijdens de demonstratie trok men, mede door het geloei van de sirene, veel belangstelling. Met een capaciteit van 2000 tot 2500 liter per minuut kon zelfs met 8 stralen worden gespoten. De wagen was verder uitgerust met o.a. een schijnwerper voor de terreinverlichting en materiaalkasten. Andere uitbreidingen en verbeteringen waren een verwarmingsapparaat, 2 rookmaskers, een straalpijp met verstelbaar mondstuk, een bandenpomp. En dat alles voor het totaal bedrag van wel fl. 4.997,82. Op de laatste oefenavond in 1962 werd afscheid genomen van de Chevrolet. De wagen werd volledig onttakeld en uit een krantanartikel kwam naar voren dat deze mooie Chevie voor 1500 gulden te koop heeft gestaan op het Waterlooplein in Amsterdam.
\
(fiets)slangenwagentje.
In 1951 werd de blusgroep Zuidoostbeemster opgericht Voor deze blusploeg werd er een (fiets)slangenwagentje met toebehoren gekocht. Daarmee kon men vrij snel op de waterleiding afleggen. Het aantal brandkranen in de Zuidoostbeemster werd uitgebreid met 33 stuks.
Commer.
In 1954 kon de Beemster brandweer, toen als eerste plattelandsgemeente, beschikken over een tankblusvoertuig met gesloten cabine. Deze eerste dichte blusvoertuig was een Commer H.D. blusvoertuig met 1.000 liter watervoorraad en de mogelijkheid van hogedruk nevelblussing. De aanwezige h.d. slangenhaspels waarborgden een buitengewoon snelle inzet en daarmee een forse schadebeperking. Het meest opvallende aan dit voertuig waren het bijzonder slechte remsysteem en de uiterst kwetsbare hogedrukpomp. De Ford, die door dit nieuwe blusvoertuig werd vervangen, werd tegen het hoogste bod verkocht aan een opkoper uit Gouda. Dit tot verdriet van de blusgroep uit Zuidoostbeemster, die de gelegeheid voorbij zag gaan om over een eigen auto te kunnen beschikken. Deze Commer bleef tot 1970.
Renault Goelette.
In 1956 kreeg de groep Zuidoostbeemster de beschikking over een gesloten Renault bestelwagen. Deze werd door de manschappen omgebouwd tot een brandweeruitvoering. Er was behalve ruimte voor de manschappen en het materiaal ook plaats voor een draagbare spuit met VW-motor met een capaciteit van 800 liter per minuut. De Renault kreeg de naam Bolletje omdat de bekende beschuit van Bolletje ook vervoerd werd met Renault bestelauto's. Dit voertuig bleef tot 1972 paraat.
Commer.
Een tweede Commer blusvoertuig van de fa. Bikkers volgde in 1962 de Chevrolet op. De nieuwe autospuit was uitgerust met een lagedruk pomp, een tussenmenger voor schuimblussing, enkele koolzuursneeuw- en droogpoederblussers, 2 persluchttoestellen, 2 verdeelstukken, 6 lichtgewicht afsluitbare straalpijpen, een koolmonoxidemeter en flink aantal extra slangen. Destijds zag commandant Middelburg zijn kans schoon om in de manschappencabine een keuken te bouwen. Daarin konden de manschappen bij koude klussen soep en andere warme etenswaardigheden nuttigen. Met deze brandweerkeukenwagen had het Beemster korps opnieuw een unicum voor de wijde omgeving in huis gehaald. Menigmaal heeft de keuken dienst gedaan te ngerieve van de brandweerleiden en andere hulpverleners ter plekke.
Onlangs is er een foto opgedoken van de ouwe Commer. Geheel omgebouwd en verhoogd tot camper met het originele logo van de Beemster nog op de zijkant. Op de website www.hetnederlandschekentekenarchief.nl stond een update met een foto van dit voertuig met een andere kleur. Helaas is ons mooie logo verwijderd.
DAF 1300.
Op 30 januari 1970 vond de offieciele overdracht plaats van een nieuw blusvoertuig. De eerste Commer werd afgelost door een DAF 1300 blusvoertuig met een standaard Verheul opbouw en een 1000 liter watertank. De pomp was geschikt voor lage en middendruk met een capaciteit van 2000 liter per minuut. Het voordeel van de DAF zou bij eventuele schade blijken, wanneer standaard plaatwerk zou kunnen worden gebruikt. Tot oktober 1987 bleef deze DAF in de Beemster.
Mercedes 406.
In 1972 ruimde de Renault het veld voor een Mercedes 406, welke eveneens door de eigen blusploeg tot brandweervoertuig omgebouwd werd. Ook hierin werd een draagbare VW-spuit meegevoerd. Hij droeg bij aan de bestrijding van de Rode Haan.
Mercedes 913.
Eind mei 1978 arriveerde de Mercedes 913 t.v.v. de DAF. Deze had een Rosenbauer pomp met lage en hogedruk. De pomp had een capaciteit van 1800 liter per minuut en de watertank bevatte 1400 liter water. De wagen werd door het korps zelf verder afgebouwd en ingericht. Later werd er volgens de richtlijnen een witte balk over het gehele voertuig gespoten. De DAF kreeg een plaats in de kazerne van Zuidoostbeemster zodat men daar ook over een tankblusvoertuig beschikte.
Mercedes 508.
In 1978 trad gelijktijdig een Mercedes 508 hulpverleningsvoertuig aan ter vervanging van de laatste Commer. Daarmee verdween gelukkig - het laatste remprobleem uit het korps. De leden van het korps bouwden zelf de keuken uit het oude voertuig in de 508. Al het hulpverleningsmateriaal kreeg eveneens een plek in het nieuwe voertuig. Deze aanschaf werd noodzakelijk vanwege het groot aantal verkeersongevallen in de polder. De Mercedes 406 werd afgestoten.
In 2019 kregen wij een mailtje binnen van Joey. Hij heeft deze Mercedes gekocht om te verbouwen tot camper. Zijn dochter heeft hem de naam Roady gegeven. Daarvoor heeft hij nog dienst gedaan bij een kartcentrum en een schoonmaakbedrijf. De oude stickers waren op de verf nog deels zichtbaar. Zodra Joey kans ziet komt de oude 508 even langs.
In 2020 is Joey met zijn Roady the firetruck langs de kazerne geweest en heeft grootse plannen met ons voertuig. op zijn instagram kan je de belevenissen van dit voertuig volgen. Wij wensen Joey en zijn gezin vele veilige kilometers.
https://www.instagram.com/roadythefiretruck/
Even terug op het oude nest!
Iveco.
In 1987 verhuisde - na een grondige revisie - de Mercedes 913 MD-LD naar Zuidoostbeemster ter vervanging van de DAF 1300. Daarmee beschikte deze blusgroep over een snel volwaardig tankblusvoertuig inclusief lichtmast. Tegelijkertijd deed het merk lveco haar intrede. In Middenbeemster arriveerde een nieuw tankblusvoertuig, voorzien van redgereedschap en lichtmast. in 2003 is deze Iveco verkocht aan onze brandweervrienden uit Korsor Denemarken. Zij hebben het voertuig in hun eigen striping gezet en ook de indeling veranderd.
Mercedes 811.
In 1991 werd de Mercedes 508 (HV2) vervangen door een Mercedes 811, ook als hulpverleningsvoertuig. Moderne apparatuur als gasmeetinstrumenten behoorden tot de uitrusting. Deze werd door al het personeel gezien als een lekker rijdend karretje. Hte zou de laatste brandweerwagen zijn met een handgeschakelde versnellingsbak.
Op de Facebook pagina "Nederlandse brandweerauto's in het buitenland" was een foto van onze oude 600 geplaatst. In 2008 was hij nog in dienst bij het Italiaanse SVS Livorno.
Iveco Daily.
In maart 1999 werd de Mercedes 508 D personeel- en materieelwagen vervangen. Na ruim 20 jaar trouwe dienst gedaan te hebben ruimde deze het veld. De vervanger is een lveco Daily met dezelfde bedoeling en tevens bedoeld als trekker voor de regionale dompelpomp, welke al weer enkele jaren in de kazerne Middenbeemster is gehuisvest. Nadat Binnenlandse zaken alle dompelpompaanhangers uit de sterkte haalde is de Daily in kenteken omgezet naar gewoon voertuig. Hierdoor was het mogelijk om deze te gebruiken voor de cursussen van al ons personeel. Tevens doet hij nog dienst als koffiewagen voor grote branden.
Mercedes Atego 1225.
In september 2001 werd de Mercedes 913, gestationeerd in de post Zuidoostbeemster, na bijna 25 jaar eindelijk vervangen. Een Mercedes Atego 1225 werd de opvolger met een Rosenbauer opbouw, voorzien van alle moderne snufjes als voorbouwlier, lichtmast achterop, electrische oprolbare 90 meter hogedrukhaspels en een Arbo-ladderrek. Dit is de eeste automaat van brandweer Beemster.
Mercedes Atego 1225F.
In 2003 is de iveco vervangen door een gelijk voertuig als de 640. Ook dit is een Mercedes Atego met een opbouw van de firma Rosenbauer geworden. Qua indeling zijn de twee voertuigen zo goed als mogelijk identiek ingericht zodat men zonder problemen de voertuigen kunnen omwisselen. in 2016 is dit voertuig door de VrZW verplaatst naar de kazerne in Purmerend en doet nu dienst als vervangend voertuig in de hele regio. Deze wordt nog omgenummerd maar het Beemster wapen staat er nog op.
Mercedes Atego 1325F.
In 2007 is de derde Mercedes Atego gekomen i.pv. de oude mercedes 811. Mucar stond garant voor de opbouw. Het is een zeer compleet voertuig. Ook is er een MDT ingebouwd met Citygis en CRS.
Opel Corsa.
Voor de bevelvoerder van dienst, de afdeling brandpreventie en tevens voor vervoer naar cursussen is in 2011 een Opel Corsa aangeschaft. Deze is overgekocht van brandweer Zaanstad. In 2019 is deze auto door de VrZW weer verkocht en zal niet meer vervangen gaan worden.
Mercedes Sprinter.
In 2015 is de oude Iveco Daily vervangen door een Mercedes Sprinter. Deze 1081 moet er ook 15 jaar tegen kunnen. Deze wagen heeft een dubbele manschappenkabine achter de bestuurder waardoor er 9 personen vervoerd kunnen worden. Achterin is er een mooi stelling ingebouwd voor al het extra materiaal.
Mercedes Atego
2018 was het jaar voor een nieuw voertuig voor de Post Zuidoostbeemster. Wederom een Mercedes Atego. Dit keer is er vanuit de Vrzw gekoze nvoor ene korte wielbasis. Als extra optie zit er nu een kleine dompelpompunit op die een capacitieit van 4000 liter per minuut kan opbrengen.
Foto van Edgar Boonstra
Overzicht voertuigen Brandweer Beemster |
||
---|---|---|
jaar |
Merk |
Kenteken |
1924 |
T Ford |
G 53642 |
1930 |
A Ford |
71070 |
1938 |
Chevrolet |
NJ-34-62 |
1954 |
Commer |
NJ-36-99 |
1956 |
Renault Goulette |
PS-70-17 |
1962 |
Commer |
UB-50-67 |
1968 |
DAF 1300 |
ZV-21-20 |
1971 |
Mercedes 406 |
BV-56-05 |
1978 |
Mercedes 913 |
36-EB-21 |
1978 |
Mercedes 508D |
31-78-ZB |
1986 |
Iveco |
BY-01-GY |
1991 |
Mercedes 811D |
VL-65-HZ |
1999 |
Iveco Daily |
BH-BT-33 |
2001 |
Mercedes Atego |
BL-LF-78 |
2003 |
Mercedes Atego |
BN-VN-78 |
2007 |
Mercedes Atego |
BT-BF-64 |
2010 |
Opel Corsa |
96-KVK-7 |
2015 |
Mercedes Sprinter | 9-ZRV-13 |
2018 | Mercedes Atego |
82-BLB-1 |